Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Flicka gruppvåldtagen - gärningsmännen friade

Av RickAker - 30 september 2013 14:41

Hur fungerar egentligen det svenska rättsamhället? Hur vill vi att det svenska rättsväsendet skall då mänskliga rättigheter ignoreras? 

 

Jag låg vaken i lördags natt och kunde inte sova. Jag gick in på Aftonbladet i mobilen och läste en chockerande artikel. En 15 årig hade bivit våldtagen och rånad av inte mindre än sex killar. Men det är inte allt, för dessa killar är nu nämligen fria på grund av en gammal lagtext. För det första så undrar jag hur advokaten fungerar. Hans jobb är ju förvisso att försvara dömda och icke-dömda brottslingar men att i detta fallet ta bort en redan erlagd dom för att släppa dessa killar fria. Han visste ju att att det var skyldiga men gjorde medvetet så att de åter igen kan vandra på våra gator och troligtvis våldta fler. Jag är rätt så säker att jag skulle bli en kass advokat för jag hade då låtit de ruttna bakom galler. 

 

Signalerna detta skickar ut i samhället kommer få stora konsekvenser, sanna mina ord. I domen står det att det inte räcker med att säga nej, att vara inlåst i ett rum med sex personer som våldtar en inte räknas som hjälplöst tillstånd och att det är helt enkelt läggs skulden på tjejen. Har vi inte nog med likartade problem redan? 

 

Det är verkligen tagiskt, det är det. När ska vi lagarna skärpas och straffen bli hårdare, tro? Aldrig? Nej, för i Sverige är det tydligen offret som skall bli dömd. 

 

Klicka här för att läsa artikeln från Aftonbladet.se

 
 
Ingen bild

t

30 september 2013 15:00

Mådde också dåligt när jag läste det här under helgen. Fy fan! Och helt rätt angående vilka signaler det här sänder ut till andra. Ett nej ska vara ett nej, och tjejerna/kvinnorna ska inte ifrågasättas och man ska inte kunna komma undan genom en struntsam bagatell i en lagtext.

RickAker

30 september 2013 15:10

Exakt! Detta är ju en rättsskandal. Såhär får det bara inte gå till. Det finns inga ursäkter. Ett nej är alltid ett nej, oavsett klädsel och situation!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RickAker - 1 oktober 2013 12:38

Hur kan man ha missat den galna hysterin kring Justin Bieber? Det tror jag faktiskt ingen har- ingen med internetuppkoppling och någolunda kontakt med ovärlden i alla fall. Vart går egentligen gränsen mellan fans och sektmedlemmar? Det är faktiskt så...

Av RickAker - 30 september 2013 16:59

Man säger ju att rasismen växer sig allt större- i alla fall enligt vissa. Jag tror faktiskt inte det. Förvisso har vi ett stort problem med rasism i sverige och övriga världen, men rasist är en stämpel som folk sätter på tok för lätt.    Ifall e...

Om bloggen och mig

 

Hejsan och välkommen till min blogg. Här finner ni yttrandefriheten i fokus och oavsett vart du bor, vart du kommer ifrån, ditt kön, din läggning eller sociala status så är just din åsikt precis lika mycket värd som andras. Inte mer, inte mindre. 

 

Jag är en kille på 22 år som bor i Karlstad, i hjärtat av Värmland. Jag tycker väldigt mycket om musik, trolleri och att skriva. Spenderar mycket tid med vänner, familj och min fantastiska flickvän.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards