Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Rasist, är du säker på det?

Av RickAker - 30 september 2013 16:59

Man säger ju att rasismen växer sig allt större- i alla fall enligt vissa. Jag tror faktiskt inte det. Förvisso har vi ett stort problem med rasism i sverige och övriga världen, men rasist är en stämpel som folk sätter på tok för lätt. 


Ifall en person inte tycker om invandrare, vilket verkar vara ett rätt vanligt fenomen nuförtiden, så stämplas denne oftast som rasist, av sig själv eller av andra. Jag tror faktiskt det är dags för er att kolla upp ordet i en ordbok för vad det betyder har ni ju ingen som helst koll på. Här kommer ett utdrag ut Nationelcyklopedin (NE) som definerar ordet Rasism:


"Uppfattningen att det är rimligt att indela människorsläktet i ett antal distinkta egenskaper utifrån *fenotypiska skillander"


Så min fråga är då vad detta har med att göra att man inte tycker om invandrare? Absolut ingenting! Bara för att en person inte vill ha invandrare i Sverige gör inte per automatik att den personen ser ner på, eller finner att invandraren har ett mindre värde på grund av hudfärg eller vad det nu kan vara. Det betyder bara att man inte vill ha invandrare i Sverige, precis som att jag inte vill ha epa-traktorer i Sverige. Sen är det oftast så att det egentliga problemet är invandringspolitiken och inte invandrarna själva, men det är en annan debatt. Så ta det lugnt på med stämpeln. Du är nog inte rasist ändå.


Fenotypiska skillander = En organism som styr en individs specifika skepnad eller specifika egenskaper. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av RickAker - 1 oktober 2013 12:38

Hur kan man ha missat den galna hysterin kring Justin Bieber? Det tror jag faktiskt ingen har- ingen med internetuppkoppling och någolunda kontakt med ovärlden i alla fall. Vart går egentligen gränsen mellan fans och sektmedlemmar? Det är faktiskt så...

Av RickAker - 30 september 2013 14:41

Hur fungerar egentligen det svenska rättsamhället? Hur vill vi att det svenska rättsväsendet skall då mänskliga rättigheter ignoreras?    Jag låg vaken i lördags natt och kunde inte sova. Jag gick in på Aftonbladet i mobilen och läste en chockera...

Om bloggen och mig

 

Hejsan och välkommen till min blogg. Här finner ni yttrandefriheten i fokus och oavsett vart du bor, vart du kommer ifrån, ditt kön, din läggning eller sociala status så är just din åsikt precis lika mycket värd som andras. Inte mer, inte mindre. 

 

Jag är en kille på 22 år som bor i Karlstad, i hjärtat av Värmland. Jag tycker väldigt mycket om musik, trolleri och att skriva. Spenderar mycket tid med vänner, familj och min fantastiska flickvän.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards